lørdag den 20. juli 2013

Anmeldelse af min nye følgesvend…

Som i måske har lagt mærke til, har jeg haft gang i et nyt kamera.
Min gamle følgesvend af et Canon spejlreflekskamera, takkede jo af efter 10 års tro tjeneste og det var et et hårdt slag.

Jeg har dog været så heldig, at jeg har fået lov til at teste et Sony Nex 5r kamera.
Men hvad er det der Nex kamera så for noget, ja jeg vidste det ikke... 

Det er kort sagt en hybrid mellem det gamle digital kamera og et spejlrefleks kamera - det bedste fra to verdner. Nex kameraerne er nemlig små, men med udskiftelige objektiver. Det har en stor billedsensor, så du får alt lyset og alle detaljerne med og en stor LCD skærm til at styre det hele fra + den har wifi.

Jeg vil ikke påstå jeg kan alle de tekniske termer, for nogen form for kamera, jeg er typen der lære ved at bruge. Det er der både en stor styke ved, da man ikke er farvet eller begrænset, af andres lære. Men det har også den ulempe at jeg fx ikke kan alle de rigtige tekniske betegnelser. Så dem vil jeg skåne jer for.
Det jeg kan, er at del mine oplevelser...

Jeg har nu haft kameraet i lidt over en uge, har taget 2258 billed med det og brugt utrolig mange timer på det allerede.

Den ikke tekniske-kendte del:

Kameraet er utrolig nemt at finde rundt i. Meget pædagogisk, fortæller det hvad alle indstillinger gør og kan bruges til. Super smart for en som mig, og lige til at slå fra, hvis man ved det hele. De fleste vil helt sikkert være mere end tilfredse med de intelligente auto indstillinger, på kameraet. Peg, skyd og vær glad for resultatet!

Det lidt tekniske-kendte del:

Kameraet kan utrolig meget auto, så som selv at genkende smil også tage et billed, hvis den ser det, lægge filtre på billederne og den slags. Men det er jeg ikke til, så det har jeg slået fra. Til gengæld er jeg utrolig glad for de kreative instillinger, til portræt, sort-hvid og landskab. Jeg elsker at man selv kan indstille lysmålermetoden, dvs. på hvilken måde den skal måle lyset. Især i modlysbilleder, er det helt vildt fedt at den kan indstilles til at måle et sted, i stedet for, all over, det giver bare så mange flere muligheder. Sidste ynglingsting er valgmulighederne for autofokusering. Her kan man fx. sætte den til at have et fleksibelt punk, som du selv kan flytte rundt på, men du kan også sætte den til multi fokus, til motiver der dækker hele skærmen, eller centrum, ja til centrum. Smarte muligheder synes jeg, jeg selv bruger meget det fleksible og centrum.

Den lidt mere tekniske-kendte del:

Jo, den første dag skød jeg bare løs på auto instillingerne og var egentlig overbesvist om at det var fint og rigeligt for mig - for halleluja, det blev nogle fine billder. Sikke et lys, sikke en klarhed!

Om aftenen, kom jeg så til at kigge lidt i instruktionbogen og blev nysgerrig på den manuelle indstilling og jeg brugte den næste dag på at tage billeder, hvor jeg selv indstillte alt. Wauu sikke nogle billeder det blev, men wauu et arbejde for den uprøvede. Ikke en mulighed, med mindre der skulle tages billeder af noget helt stille siddende og hvis jeg har alt tid i verden til at justere.


Der hvor jeg nu er endt, er på det der hedder Auto programmeret programmet. Den styre blænde og lukkehastighed, jeg styre resten, hvilket er en go arbejdsfordeling for mig. Her har jeg overskud og tid til at lege med de før omtalte fokuspunkter og vælge lysmålermetode. Her er jeg rigtig glad :)


De følelser jeg stå tilbage med, efter en uges intensiv brug er:

Først, wauu der er sket meget på 10 år ;)

Jeg har i de senere år været heldig og haft muligheden for at været med bag kameraet, hos en del fotografer og jeg har været ved at gå i gulvet over hvor dygtige de er. Nu kan jeg også se at nogle af tingene, virkelig har handlet om at de har et fantastisk kamera. 
Jeg har lige stor respekt for dem nu og deres arbejde, der er bare ting der er faldet på plads for mig. I min verden er en dygtig fotograf, en der kan fange det helt rigtige øjeblik, den helt rigtige vinkel, det rigtige lys og det kan man ikke fordi du har et lækkert kamera.

Med mit gamle kamera brugte jeg timer på at redigere billeder, NU er det nærmest unødvendigt. Det er minimalt hvad jeg skruer på og det tager ingen tid. Sikke en befrielse det er og det er muligt at gøre billederne langt mere tro. Jeg sidder med en ren lykkefølelse hver gang. Endnu vildere er sort-hvid billederne som kameraet tager, de er så gode og lækre at jeg i hvert fald aldrig har kunne gøre noget så flot, ved efterredigering, jeg er helt hooked på dem! 

Og det med at få billederne videre til mobil og tablet - har aldrig været nemmere, det forgår nemlig via Wi-Fi og svup, du har dine billeder.

Kameraet størelse, jeg bliver nød til at sige det - åhh det er skønt! Ingen hold i nakken mere, jeg behøver ikke en hel rygsæk for at tage det med, dvs. at jeg bruger det så meget mere.
Jeg kan sige det så enkelt, som at jeg her på vores ferie kun har haft mobilen fremme, for at tage et hurtigt billed, een gang. Det er altså super at ha noget der tager seriøst gode billeder, men der samtidigt har en størrelse, der gør man gider og orker at ha det med! Jeg har endda fået vist en taske, der kun kommer til at gøre det endnu nemmere og som man kan holde ud og se på til hverdag.

Minuset for mig, er noget som de dyre modeller har. Jeg mangler min view finderen, altså den man plejer at se igennem. Kameraet har kun skærmen, til at orientere sig efter, hvilket er noget problematisk i kraftig modlys, som jeg jo har en stor forkærlighed for. Man kan dog købe den som ekstra udstyr og sådan en, er jeg helt sikker på jeg vil ønske mig, også bare sætte på når jeg har brug for det.

Men til kameraet fulgte også en blitz til at sætte på, men jeg har kun prøvet at bruge den en gang, da det simpelthen ikke har været nødvendigt, med alt det lys kameraet suger til sig. På ønskesedlen, kommer den større flash dog helt sikkert. Den mørkevinter kommer kun alt for hurtigt og jeg ved jeg elsker at kunne skyde flashen op i loftet.

Jeg har valgt ikke at sætte billeder ind i dette indlæg, da du blot kan klikke her og se alle billederne...
Spørg endelig hvis du har spørgsmål, jeg tester videre og drukner alle i billeder 

6 kommentarer:

  1. Jamen, altså nogle billeder du har taget med det kamera. Så flotte...

    Tak for din dejligt håndgribelige anmeldelse/beskrivelse af din brug af kameraet. Jeg har selv kig på dette kamera eller et nex 6 (for at få søger og flash) og har et par ekstra spørgsmål til dig.

    Hvilket objektiv(er) anvender du?
    Er du tilfreds med touch skærmen/bruger du den?


    Venlig hilsen Dea

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Dea
      Med kameraet fulgte det objektive der hedder SEL-P1650, der er et zoom objektive. Jeg bruger dog mest det der hedder SEL - 50F18 Der godt nok er med fast brændvidde, men som lukker massere af lys ind og det er jeg altså crazy med <3
      Skærmen er jeg fuld ud tilfreds med, kombinere den og knapperne meget, alt efter hvad jeg skal.

      Og lige til hvilket kamera Du skal vælge, så ville jeg ikke bruge de ekstra penge på at få flash, de indbygget laver altid grimme skygger. Jeg ville helt sikkert hellere ha HVL -F20s, så du har mulighed for at skyde lyset op i loftet, der giver et meget bedre resultat.
      Så det kommer an på søgeren, hvor vigtig den er for dig. Det meste er ren tilvænning, det er kun i total modlys, Det skaber problemer, simpelthen fordig Du selv står i så voldsomt lys.

      Spørg endelig hvis du vil vide mere <3

      Slet
  2. Ej, det lyder som et skønt kamera!
    Det skulle jeg gerne teste :).
    Jeg kan godt forstå at du savner view finderen. Det ville jeg også gøre.
    Men størrelsen kompenserer for mange ting. Og billederne du har taget taller jo for sig selv ♡.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Maj jeg er virkelig også ovenud lykkelig for de billeder det tager.
      View finder er mest en vanesag, undtagen i modlys situationer! Men størrelsen, den er fantastisk, serist skønt ikke at skulle slæbe mere eller ha ondt i nakken <3

      Slet
  3. Fantastiske billeder og god anmeldelse! Det kamera skal jeg da have set lidt nærmere på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du står og mangler et Michala, så absolut Ja!
      Det er så meget nemmere at ha med rundt <3 så meget nemmere at blogge gode billeder <3

      Slet